migrän?

sänkt ljusstyrkan på skärmen för att kunna sitta här. har nyss upptäckt att jag har migrän. tror jag.
bad mamma komma upp förut då jag på allvar trodde att jag skulle bli blind då jag fick problem
med ena ögat, såg suddigt och precis som att några "pixlar" var trasiga (haha) som i en båge.
la zion och vilade i soffan en stund, smsade med mor och berättade att jag hade kraftig huvudvärk
framåt och vid tinningarna + domninigar i kroppen liten varstans. hon bad mig googla på migrän.
och vad finner jag om inte matchande symptom... fet text stämmer in på mig.
ska läsa lite mer, om mina ögon orkar.. sedan försöka dricka en kopp te,
hoppas på att jon hjälper mig sen med tvätten som är kvar, sen sova och hoppas att detta försvinner.
någon annan med migrän som kan dela med sig om tips eller så?
Symptom och förkänningar vid migrän:
  • Synrubbningar, till exempel tunnelseende, flimmer, blixtar, synfältsbortfall och dimsyn  (vid migrän med aura = klassisk migrän)
  • domningar i armar och ben
  • hörselstörningar
  • koncentrationssvårigheter
  • ljus- och ljudkänslighet (som kvarstår under anfallet)
  • gäspningar
  • frusenhet (kalla händer och fötter)
  • du kissar ofta
  • humörsvängningar
  • trötthet
  • sug efter sötsaker

Exempel på utlösande faktorer, så kallade triggers:

  • stress
  • oro
  • mat (många reagerar till exempel på vin, ost, choklad, glutamat och andra tillsatser i mat)
  • oregelbundna måltider (blodsockerfall ger insulinpåslag)
  • alkohol
  • för lite och för mycket sömn
  • starkt ljus, ljud och dofter
  • hormontabletter
  • rökning (även passiv)
  • i samband med infektion
  • väderomslag och tryckförändringar (vid flygresor)


Kommentarer
Postat av: josse

För mig brukar det hjälpa om man lägger sig i ett mörkt rum och försöker sova,dricker vatten och tar nån alvedon.

Hoppas det går över :)

2011-02-09 @ 20:42:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0